2007/08/07

Arcade Fire, suak bizirik dirau

Arcade Fire bikote baten historia da. Regine Chassagne-ek eta Win Butler-ek Montréaleko Mc Gill unibertsitate ospetsuan elkar ezagutu zuten 2000. hamarkada hasieran. Musika talde bat osatu nahian, Win-ek Régine animatu zuen. Azken honek, ordu arteko musika jarduera guziak utzi eta Richard Perry-ren laguntzarekin beren lehen kantuak grabatzen hasi ziren. Taldeko bi buruak elkarrekin ezkondu ondoren, taldea estudiora sartu zen 2003an, disko bat grabatzeko asmoz. Horretarako, bateria-joile baten beharra zuten. Orduan, Jeremy Garra soinu-ingeniaria taldean sartu eta « Funeral » estreineko diskoa grabatu zuten. Izenburu hori hautatu egin zuten grabaketa denboran ezagun bat baino gehiago hiltzen zitzaielako ; horien artean Régine-ren amona. Sarah Neufeld bibolina-joilea ere juntatu egin zitzaien 2004an Merge Records-ekin atera diskoa borobiltzeko. Ustegabean, berehala, « Funeral »-ek musika prentsaren babes osoa lortu zuen. Bestalde, David Bowie-ek edota Bono-k lan honen balioa goraipatu dute, besteak beste. Arcade Fire indie-rock talde aldakorra dugu, musikariak gonbidatzen dituena, bai diskoak grabatzeko, bai kantuak zuzenean eskaintzeko. Horrela, zuzenean, Owen Pallett eta Marika Anthony-Show bibolina-joileak askotan hor izaten dira, beste batzuren artean. Izan ere, Montrealdar hauen berezitasuna da erabiltzen dituzten musika tresnen aniztasun ikaragarria (pianoa, altoa, biolontxeloa, akordeoia, harpa, xylofoia.). Egiazko musika gang-bang bat, musikariek beren tresnak trukatzen dituztela kantuen arabera… Eta egia erran, taldearen fama batez ere zuzenean eraiki da, ematen dituen kontzertu guzietako sarrerak aitaren batean saltzen direlarik. 2005ean, Rough Trade disketxeak taldearen lehen EP-a berriz argitaratu zuen. 2006an, Québec-eko Farnham-eko eliza zahar bat erosi eta The Church izendatu zuten estudioa sortu zuten bertan. Hor, 2007ko martxoaren 5ean atera zen « Neon Bible » lana grabatu zuten. Diskoaren arrakasta berehalakoa izan zen eta salmentak ikaragarriak gertatu ziren (lehen postua Kanadan eta Irlandan, bigarrena Erresuma batuan eta Estatu Batuetan). Pixkanaka-pixkanaka, taldeak bat-bateko kontzertuak eskaintzeko ohitura hartzen du gainera (New-York-eko Union Square metro-geltokiko atarian, Pariseko Olympia aretoko igogailua etab.). 2009an, jarraitzaile guziak hirugarren diskoa itxarotzen ari zirelarik, taldeak Miroir noir DVD-a kaleratu zuen. Lan honek bigarren diskoaren grabaketaren irudiak jasotzen ditu bai eta ondoren egin kontzertu birarenak ere. 2010eko abuztuaren 2an, « The Suburbs » deitu hirugarren diskoa atera zuten.

Funeral

Ia hasieratik, Arcade Fire taldeak komunikabideen laguntza izan du. Jasotzen dituzten laudirioak gehiegizkoak ote dira ala benetan musika kalitate handiko talde baten aurreran ote gaude ? Bakoitzak erabakiko du baina ukaezina da taldeak zerbait ezberdina eskaintzen duela, erabiltzen dituen soinu-tesnen aniztasuna lekuko. Taldekideen inguruan gertatu heriotz desberdinak direla eta, estreineko lana « Funeral » izendatu dute. Ezin esan halaere, abesti guziak tristeak direnik. Diskoa bi zatitan banatu daiteke. Alde batetik, rock oinarri bat soinu-tresna desberinez apaindua eta bestetik, melodiei uko egiten ez dien soinu gordinago bat, zuzeneko emaldietatik hurbilagoa. Egitura desberdinen ("Neighborhood #1 (Tunnels)", "Neighborhood #3 (Power out)", "Rebellion (Lies)", balada eztien ("Neighborhood #4 (7 Kettles)", "Crown of love", "Une année sans lumière", "In the backseat) eta himnoen artean ("Wake up", "Neighborhood #2 (Laika)"), « Funeral »-ek taldearen estiloaren mugarriak jartzen ditu.

Neon Bible

« Funeral »-en eta ondoko kontzertu biraren arrakastaren ondotik, taldekideek Farnham-eko eliza zahar-berritzea erabaki dute beren estudioa bertan finkatzeko. « Neon Bible » diskoaren zati handi bat hor grabatua izan da soinuaren sakontasunak entzutera ematen duen bezala. « Intervention » abestian adibidez, eliza organo bat entzun daiteke sarreran. Garapaena nabarmena da : moldaketak, orkestrazioak, koruak, diskoa « Funeral » ez bezain gordina bilakarazten dutenak. Hamaika zati, horietarik batzu 80. hamarkadako country-rock musikaren eragin argiarekin ("Keep the car running", "(Antichrist television blues)"). « Funeral »-en aurkitzen ziren zatien ildotik doazenak ere badira, besteak beste "Black mirror" ederra edo bibolinez lagunduta datorren "Neon bible" seaska kanta. "Black wave / Bad vibrations" abestiak gehienetan koruetan baino entzuterik ez dugun Régine-ren ahots goxoa preziatzeko aukera eskaintzen du. Melodiak beti bezain eraginkorrak dira, "Ocean of noise" eta "The well and the lighthouse" kantuak entutea besterik ez da horren froga izateko. Taldearen lehen EP-an aurkitzen ziren "No cars go" zati bizia eta bere orkestra bukaera berriz grabatuak izan dira disko honetan sartzeko. Azkenik, "My body is a cage"-ek diskoa ixten du denak eramaten dituen organo uholde batekin. Zaila da Neon Bible Funeral-ekin alderatzea. Beste kolore bat dauka. Halere osagai berak baliatzen ditu. Arcade Fire-en soinua osatzen dutenak.

The Suburbs

Arcade Fire taldearen disko berri bat ateratzen den bakoitzean, emozio handiko unea izaten da. Egia da Mile-End-ekoak mundu mailako izarrak bilakatu direla 2004ko Funeral-ez geroztik, indie-rockaren enbaxadore nagusiak bilakatzeraino. Argi da : ez dugu iñoiz beste Funeral-ik izanen. Zertarako ? Ondotik Neon Bible ikaragarria etorri zen. Eta orain The Suburbs deitu hirugarrena. The Suburbs-en erritmoa ertaina da, balada antzekoak gehienetan. Zatien arteko batasuna bikaina da, entzulea rock balada euforiko baten (City With No Children, Month of May) eta nostalgia ederraren (Half Light, Suburban War,) artean mugiaraziz. Rococo indartsua da, larria, sakona. Taldearen soinua egiten duten osagai guziak hor dira, bai eta distortsio itsaso batean galtzen den Win Butler-en ahotsa. Diskoko abesti hoberenetarik bat. City With No Children abestiak frogatzen du rock baladak ere ederki menperatzen dituztela eta diskoko bigarren partean agertzen diren teklatuek Half Light I eta II epikoak eskaintzen dizkigute. Bere aldetik, Sprawl II taldearen hurrengo kantu arrakastatsua bilaka daiteke. 80. hamarkadako teklatuen artean itoa, zaila da Régine-ren ahotsa ezagutzea. Alta emaitza guztiz freskoa da eta moldaketek oroitarazten digute Arcade Fire-ren munduan gaudela. Sormen ariketa handia bere ezaugarriei leial egoten den talde batentzat. Diskoaren soinuaz bi hitz halere : izan ere, diskoa lehenik biniloan grabatuan izan da eta gero CD-ra pasatu dute. Horrek berotasun bat ematen dio, koloretsua da eta ez garbiegia. The Suburbs disko ederra da rock baladei tarte gehiago egiten dietena, Neon Bible-ko orkestrazio erromantikoei baino. Orkestrazioak, moldaketak, melodiak, denak ongi orekatuak dira eta disko borobila osatzen dute. Denborak erranen du lan hau non kokatzen den talde honen diskografian. Momentuz, podiumean dago…

Fred Berruet